گشتاور پیچ سرسیلندر پژو ۴۰۵

گشتاور پیچ سرسیلندر پژو ۴۰۵ برابر است با ۹۰ الی ۹۵ نیوتن متر

تعویض تسمه تایم ۲۰۶ تیپ دو

/**/

امروز می خواهیم ببنیم چگونه می توانیم تسمه تایم و دینام پژو ۲۰۶ تیپ دو را عوض کنیم

ابتدا چرخ جلو سمت شاگرد را شل کنید. زیر ماشین سمت راست طرف شاگرد جک بزنید و تا جایی که چرخ از زمین جدا شود بالا بروید. چرخ را باز کرده و کنار بگذارید. اگر از داخل گلگیر به موتور نگاهی بیاندازید خواهید دید که فولی سر میل لنگ سه عدد پیچ دارد که با آچار ۱۳ باز میشوند. آنها را باز کنید. در این مرحله اگر پیچ های سر میل لنگ بقدری سفت هستند که باعث چرخیدن موتور میشوند میله ای به قطر یک پیچ گوشتی معمولی (مثلا فازمتر) پیدا کنید و در حدود ۵ الی ۶ سانتیمتر از سر آنرا خم کنید (به شکل ال انگلیسی) از این ابزار برای ثابت نگه داشتن میل لنگ و همچنین تنظیم تایم میل لنگ بهره خواهیم برد.

حال توجه کنید که در سمت راست بدنه سیلندر و چسبیده به گیربکس تقریبا پشت فیلتر روغن سوراخی به قطر ابزاری که ساختیم وجود دارد که این سوراخ به سوراخ متناظرش بر روی فلایویل راه دارد. با رد کردن ابزارتان از سوراخ و چرخاندن آهسته موتور سوراخ روی فلایویل را بیابید و ابزار خود را از آن رد کنید به قسمی که فلایویل فقل شده و موتور دیگر نچرخد.

توصیه میکنم سنسور دور موتور نزدیک همان سوراخ بر روی بدنه گیربکس را باز کنید. با یک عدد پیچ ۶ به بدنه گیربکس بسته شده است. حال با لاک غلط گیر خطی بر روی دنده فلایویل و بدنه گیربکس بکشید اینکار به شما کمک میکند در سری بعد پیدا کردن سوراخ فلایوویل بسیار راحتتر بشود.

حال که موتور قفل است به راحتی زور زده و پیچ های سر فولی میل لنگ را باز کنید. نباید حیلی سفت باشند. معمولا با آچار ۱۳ هم باز میشوند و نیازی به قدرت بکس ۱۳ نیست.

فولی را به آرامی از جایش درآورید.

در وسط بلبرینگ متحرک تسمه سفت کن تسمه دینام پیچی قرار دارد با قرار دادن آچار ۱۳ بر روی آن سعی کنید آنرادر جهت گردش عقربه های ساعت بکشید یا هل دهید تا تسمه دینام شل شده و آزاد شود. با دست دیگر تسمه را از روی فولی پمپ هیدرولیک آزاد کنید و تسمه را بیرون بکشید. اینکار باعث سفت تر شدن پیچ بلبرینگ هرزگرد تسمه سفت کن نیز میگردد. این پیچ برعکس بسته می شود تا هنگام تعویض تسمه دینام شل نشود.

قاب پلاستیکی روی تسمه تایم دو تکه بوده و تکه پایینی با چهار عدد پیچ۶ بسته شده است که هر چهار تا از پایین راحتتر باز میشوند. یعنی اگر دست خود را از سمت گلگیر وارد موتور کنید به هر جهار پیچ دسترسی دارید. سه پیچ که تقریبا در موقعیت مثلثی دور فولی میل لنگ قرار دارد و چهارمی کمی بالاتر و به سمت عقب موتور قرار دارد. قاب بالا را هم که در دو طرفش دو پیچ ۶ دارد و به صورت کشویی در قاب پایین جا گرفته باز کنید و بیرون بکشید و سپس قاب پایین را درآورید

حال شما تسمه تایم را خواهید دید . چون شما قبلا سوراخ فلایویل را پیدا کرده و با پین مخصوص خود انرا ثابت کردید اصولا باید موتور در تایم خود قرار داشته باشد و شما بتوانید سوراخ روی فولی میل سوپاپ را درست در مقابل سوراخ متناظرش بر روی بدنه سرسیلندر ببینید و با پینی شبیه پین قبلی که ساختید منتها کمی کلفتر آنرا نیز ثابت کنید. اگر احیانا اینگونه نبود پین فلایویل را در آورید. موتور را بقدری بچرخانید تا هر دو سوراخ فلایویل و فولی میل سوپاپ هر دو در جای خود و در مقابل سوراخ متناظرشان قرار بگیرند. با رد کرد پین ها هر دو را ثابت کنید. در اینصورت باید یادتان باشد که علامتی که با لاک غلط گیر بر روی فلایویل زده بودید را تصحیح کنید

حال میدانید که به هر دلیل اگر از ابتدا و پیش از خارج کردن تسمه تایم کهنه موتور را در تایم خود قرار نداده اید نباید نگران باشید چون با چرخاندن آهسته میل لنگ و میل سوپاپ می توانید آنها را روی تایم بیاورید و پین ها را رد کنید. در این حالت اگر به هنگام چرخاندن میل لنگ یا میل سوپاپ هر کدام از آنها سفت شده و گیر کرد اصلا به آن فشار نیاورید که باعث کج شدن سوپاپ ها می شوید بلکه هر کدام فقل شد دیگری را به آهستگی کمی در جهتی که میچرخد بچرخانید و دوباره میل فقل شده را به حرکت درآورید.

تسمه کهنه هنوز روی کار است و شما پین ها را رد کرده و موتور در تایم خود میزان است. با آچار ۱۳ پیچ روی بلبرینگ تایم را شل کنید. بلبرینگ تایم که کارش گرفتن خلاصی تسمه تایم و سفت کردن آن است پایین فولی میل سوپاپ کمی متمایل به عقب موتور قرار دارد. بلبرینگ را با دست عقب دهید تا تسمه شل شود بعد پیچ بلبریگ را در حدی که بلبرینگ را فقط عقب نگه دارد سفت کنید

حال مبتوانید تسمه تایم را بیرون آورید

تسمه نو را طوری جا بیاندازید که جهت فلش های رسم شده بر روی آن در جهت چرخش موتور باشد و خلاصی تسمه به سمت بلبرینگ بیافتد. فولی واتر پمپ را فراموش نکنید. با تسمه تایم میچرخد. پیچ بلبرینگ را شل کنید و بلبرینگ را به اندازه ای جلو بکشید که اگر با انگشت خود تسمه را روی فولی بخوابانید به اندازه ی دو الی سه دنده روی فولی بخوابد. اینکار را باید با آچار آلن ۵ میلیمتری انجام دهید و با دست دیگر پیچ ۹ بلبرینگ را با همان آچار ۱۳ سفت کنید.

قاب ها را به همان ترتیبی که باز کردید ببندید. فولی میل لنگ را نیز ببندید و پیچ هایش را به خوبی سفت کنید. حال پین ها را بیرون بکشید و چرخ را ببندید و گیربکس را در دنده پنج قرار داده و موتور را بچرخانید تا از تنظیم بودن تایم و قفل نشدن موتور اطمینان حاصل کنید این کار را به اندازه دو الی سه دور کامل موتور به ارامی ادامه دهید سپس تسمه دینام را جا بیاندازید و استارت بزنیدو شما توانستید تسمه تایم خودرو خودرا با سه آچار و دو پین و یک جک عوض کنید.

تصویر تسمه تایم از آدرس:

http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/b1eg01a3.htm



و تصویر تسمه دینام از آدرس زیر:


http://www.fixya.com/cars/t12342280-alternator_belt_picture_206_hdi



سایت زیر به خوبی و بصورت تصویری تعویض تسمه تایم را توضیح داده حتما ببینید:

http://www.eastment.net/206cb/index.htm


فیلرگیری پژو ۲۰۶

چندی پیش در جستجو برای یافتن فیلر پژو ۲۰۶ در سایتی به جدولی برخوردم که بسیار مفید بود و پس از فیلرگیری با آن روش صدای موتور بشدت کمتر شد. پیش از این یکی از دوستان گفته بود که مانند تمام خودروها سوپاپ یک را قیچی کن و سوپاپ چهار را فیلر بگیر. سوپاپ هوا یا بعبارتی بنزین را ۲۰ و دود را ۴۰ فیلر بگیر.

روش مناسبی بود و اندازه فیلرها درست ولی روش جدید بر اساس جدول زیر است که در کارکرد و شتاب خودرو تاثیر بیشتری دارد:


Adjust the valve clearances :

  • inlet : clearance 0.20 ± 0.05 (mm)
  • exhaust : clearance 0.40 ± 0.05 (mm)

adjustment
with valve fully open (exhaust) inlet exhaust
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3

Tightening of the lock nuts :

  • ø M9 = 1.75 da.Nm
  • ø M6 = 0.9 da.Nm

همانطور که می بینیم فیلر سوپاپ هوا ۲۰ صدم میلیمتر (یعنی به زبان خودمون فیلر ۲۰) با درسد خطای ۰٫۰۵ میلیمتر بوده و این مقدار برای سوپاپ دود ۴۰ صدم میلیمتر (فیلر ۴۰) با درصد خطای ۰٫۰۵ میلیمتر است. این مقادیر نشان میدهد که سوپاپ هوا در خودروی پژو ۲۰۶ بیش از سوپاپ دود باز میشود. و با توجه به اینکه سوپاپ هوا بزرگتر از دود است همه اینها باعث ورودی زیاد و خروجی کم میشود که با توجه به زمان پاشش سوخت توسط انژکتور بهترین حالت برای کارکرد پیستون ها و در کل موتور را فراهم میکند.

جدول فوق بیان میکند که هرگاه سوپاپ دود شماره ۱ کاملا باز بود (یعنی در حالت قیچی{هرگاه سوپاپ دود در بالاترین نقطه حرکت خود و در آستانه ی پایین رفتن است سوپاپ هوا در پایین ترین مکان و باز ترین حالت است ولی در آستانه بالا رفتن و بسته شدن}) سوپاپ هوای ۳ و سوپاپ دود ۴ را فیلر بگیرید

به همین ترتیب هرگاه سوپاپ دود ۳ کاملا باز بود هوای ۴ و دود ۲ را فیلر بگیرید

هرگاه سوپاپ دود ۴ کاملا باز بود هوای ۲ و دود ۱ را فیلر بگیرید

هرگاه سوپاپ دود ۲ کاملا باز بود هوای ۱ و دود ۳ را فیلر بگیرید
در پایان نیز بیان شده که پیچ های نمره ۶ را با گشتاور (ترک) ۰٫۹ دکا نیوتن متر یعنی ۹ نیوتن متر سفت کنید و میدانیم که مهره های پیچ های سر اسبک ها نمره شش هستند

شایان ذکر است که:

da.Nm = 10 Nm

da.Nm : deca newton meters

یک واحد فرانسوی است

پیچ های نمره ۹ نیز با گشتاور ۱٫۷۵ دکانیوتن متر برابر با ۱۷٫۵ نویتن متر سفت میشوند. همه میدانیم که پیچ ۶ آچار ۱۰ میخورد و پیچ ۹ آچار ۱۳ ( بهتر است بدانیم که بسیار راحت است اگر نمره پیچ را به اضافه ی ۴ کنیم نمره آچار مناسب آن پیچ بدست می آید)

تصاویر زیر هم که برگرفته از آدرس زیر است جالب است:

http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/b1ef01a3.htm



B1EF01A1 - 206 TU ENGINE

ADJUSTMENT VALVE CLEARANCES

NOTE : minimum time for engine cooling : 2 H .

Remove :

  • the cylinder head cover (1) and its gasket
  • the two spacers (2)
  • the deflector plate (3)

Adjust the valve clearances :

  • inlet : clearance 0.20 ± 0.05 (mm)
  • exhaust : clearance 0.40 ± 0.05 (mm)

adjustment
with valve fully open (exhaust) inlet exhaust
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3

Tightening of the lock nuts :

  • ø M9 = 1.75 da.Nm
  • ø M6 = 0.9 da.Nm

Refit the parts removed .

Tighten the nuts to 0.5 da.Nm .

مهره های درب سوپاپ را نیز با گشتاور ۰٫۵ دکانیوتن متر که همان ۵ نیوتن متر است ببندید

باید بدانیم که تنها ۲۰۶ تیپ ۲ فیلرگیری دارد و بقیه تیپ ها استکانی تایپیت دارند که با فشار روغن تنظیم میشوند. در آینده در مورد تایپیت ها هم سخن خواهیم گفت.

برای باز کردن درب سوپاپ نیاز است که کویل (وایرها) را باز کنید. پایه پلاستیکی سیم سنسور اکسیزن را نیز از جایش خارج کنید تا نشکند. و به هنگام برداشتن درب سوپاپ مراقب افتادن بوش های بین درب سوپاپ و ورق فلزی زیر آن باشید. به هنگام بستن هم ابتدا آن ورق فلزی را بر روی پیچ ها گذاشته بوش ها را نیز همانجا روی پیچ ها قرار دهید سپس ابتدا پشت درب سوپاپ را بدون برخورد با ورق فلزی به آرامی جازده و سپس جلوی درب سوپاپ را پایین آورده و در سر جای خودش قرار دهید.

در آخر توصیه میکنم برای چرخاندن موتور (میل سوپاپ) از پیچ سر میل سوپاپ که فولی تسمه تایم را به آن متصل کرده و آچار ۱۶ میخورد هرگز استفاده نکنید زبرا هر آن امکان بریدن آن پیچ یا هرز شدن میل سوپاپ وجود دارد پس برای چرخاندن موتور زیر ماشین سمت شاگرد جک بزنید تا جایی که چرخ جلو از زمین جدا شود. گیربکس را در دنده ۵ قرار دهید و با چرخاندن چرخ موتور را به آرامی بچرخانید.

در پایان تمام مهره های سفت کننده سر اسبک را آچار بکشید

لبه ی سرسیلندر و درب سوپاپ را از روغن پاک کنید و هرگز واشر درب سوپاپ را چسب آببندی نزنید. نه تنها در آببندی درب سوپاپ تاثیری ندارد بلکه ممکن است تکه های چسب وارد موتور و سرسیلندر شود و دردسر ایجاد کند (مثلا با گرفتن کانال های روغن) همچنین در دفعه بعد که درب سوپاپ را باز میکنید تمیز کردن آن از این چسب ها زحمت بسیار دارد

سرآغاز

 

سلام

خیلی از وبلاگ ها و سایت های داخلی را گشتم و هیچکدام هیچگونه اطلاعات دقیق و کاربردی در مورد تعمیرات خودرو ندادند.

خیلی از سایت ها و فروم ها و تالارهای گفتگو نیاز به عضویت های وقت گیر و بی مورد دارند در حالیکه شامل اطلاعات مفیدی هم نیستند.

برای یافتن پاسخ یک سوال ساده باید ساعتها در اینترنت گشت و دست از پا درازتر بازگشت. درحالیکه سایت های دیگر نقاط دنیا بسیار ساده و راحت اطلاعات مفیدی در مورد تعمیرات مکانیکی در اختیار کاربر قرار می دهند.


سوال اینجاست که چرا ما مکانیک ها در دادن اطلاعات به دیگران و انتشار دانسته های خود بسیار بخیل هستیم. حتما شما هم ای همکار و دوست عزیز مکانیک من با این موارد برخورد کرده اید که وقتی در کار به مشکلی برمیخورید دیگر همکاران از راهنمایی طفره رفته و یا به سختی پاسخ میدهند. البته باید گفت که این در مورد تمام عزیزان صادق نیست و هستند کسانی که همیشه با روی گشاده پاسخگو هستند.

همه این موارد باعث شد تا شروع به نوشتن این وبلاگ بکنم و سعی کنم یواش یواش تمام اطلاعاتی را در مورد مکانیکی دارم در اینجا ثبت کنم تا همه استفاده کنند. هم مکانیک ها هم صاحبان خودرو!

مطالب در این وبلاگ از نظم خاصی برخوردار نخواهند بود زیرا بر اساس زمانی که به آنها دست یافته ام آنها را ثبت خواهم کرد. ولی سعی میکنم تاریخ هر مطلب را در آخر آن ذکر کنم